středa 29. ledna 2014

Dvoupatrový most na D1



Dvoupatrový most na dálnici D1. Možná jste o něm slyšeli i o jako jednom z Hitlerových mostů.


Jedná se o most, který se nachází
na původní trase dálnice D1. Začal se stavět v roce 1939. Když se začal stavět, opravdu se plánovalo, že se po něm bude jezdit. Později, když už chyběl jen poslední kus mostovky, se rozhodlo, že most je příliš nízko
a to by znamenalo na dálnici velký podélný sklon (stoupání a klesání
k mostu), který si tehdejší stavební inženýři nemohli dovolit. Místní ovšem nejásali. Díky chybějícímu poslednímu asi metru mostu, nemohli most vůbec používat. Neměl pro ně užitek a tak se rozhodli postavit sami aspoň provizorní lávku, aby byl tedy most funkční. A doufali, že jednoho dne bude stavba přece jen pokračovat. Nestalo se tak ale. Stavaři potřebovali most udělat jinde, který by vyhovoval tehdejším návrhům. Jelikož ale to místo, kde byl most teď, bylo nejužší místo přes údolí, tak se rozhodli, že most přeci jen na tom stejném místě bude, ale bude výše. To znamenalo postavit nové pilíře, hned vedle těch stávajících. Stavba se podařila
a díky tomu máme v České republice takovýto unikát :)

Co ale s tím starým mostem, který nebyl
v podstatě dokončen?
 
Chybějící část mostu se dostavěla a také
i  zábradlí bylo namontováno. Ovšem už z trochu jiného materiálu, což jde po lepším prozkoumáním, poznat. Jezdit se ale dá jen po jedné straně mostu, druhá už nikdy nebyla
a nebude opravena tak, aby po ní mohl vézt plynulý provoz. To ale nevadí, most je dost široký a tak se na té jedné polovině dvě auta
v pořádku vejdou vedle sebe. Ta nefunkční polovina je vhodná právě pro ty z nás, kteří se na most jedou podívat a chtějí i přímo na něm zaparkovat.
 

Jak se k němu dostat:
Při cestě po dálnici D1 z Prahy sjedete na E75 na Hořice. Po výjezdu z dálnice nepojedete přímo do Hořic, ale doleva přes most před dálnici. Za tímto mostem zahnete vpravo a pojede kousek rovně až k odbočce vpravo(na Vojslavice) ..Následuje mírné klesání podél dálnice až dojedete přímo na most.
Odkaz na přenou polohu mostu: http://www.mapy.cz/s/9arK
 


Moje poznatky:
Samozřejmě už kolikrát jsem jela  po D1 do Prahy nebo z Prahy a věděla jsem, že pod tím mostem, po kterém jedeme, přes který vede D1 teď, je ještě jeden, o kterém většina lidí vůbec neví. Lákalo mě podívat se na něj. Je to v ČR rarita. Já osobně se na tenhle most byla podívat už 3x a myslím, že těmito návštěvami to rozhodně nekončí.

Poprvé to bylo spíše náhoda, že jsem přemluvila tátu, aby z dálnice sjel a já konečně mohla vidět
i spodní patro mostu. Trošku jsem byla nervózní, říkala jsem si, že snad to bude stát za to. Když jsme tam přijeli a já vystoupila z auta, abych se prošla, měla jsem husí  kůži. Nevím, jak to popsat, prostě to bylo jedno velké WOW.

Ať už to dělá ten hluk z aut nad vámi, nebo fakt, že když se podíváte na té nedodělané půlce mostu pod sebe, tak v některých mezerách mezi panely vidíte až dolů na vodní hladinu, nebo to, že jste na místě o kterém moc lidí neví a že vlastně sám Hitler mluvil údajně do toho, že dálnice povede přesně tudy, přesně přes tento most...kdo ví..to místo má něco do sebe.


Podruhé jsem tam jela opět s tátou, ale jela s námi už i máma. Ta vystoupila z auta a bála se (je pravda, že ten rachot z dálnice, je vážně trochu děsivý), a když viděla ty díry mezi panely hned na začátku, tak dál ani moc nechtěla jít. No a co já podruhé? opět husí kůže, ale i tak jsem si vážně užívala jen tak tam stát a dívat se.

Nedalo mi to a jednou jsem se jela projet na motorce a opět jsem navštívila tenhle dvojmost. Když jsem se po okresce blížila k mostu, cítila jsem ten zvyšující se adrenalin, srdce mi tlouklo....asi i já se tohohle místa trochu bojím, ale zároveň mě o to víc "přitahuje". S motorkou jsem si zastavila uprostřed mostu a jen jsem se zase tak kochala.

 Celkově z toho místa vyzařuje zvláštní energie, snad to poznáte, když se tam pojedete taky podívat. U mě to napotřetí umocňoval ten fakt, že jsem tam byla jen já sama a tuny betonu kolem mě, plus burácející auta projíždějící nade mnou a naproti tomu krásná příroda kolem s pěkným výhledem na řeku.


Co k tomu dodat...Snad jen, že se těším, až se tam potkáme ;D



Pro podrobnější info doporučuji: http://www.dalnice.com/fotogal/d01/pist_most/pist_most.htm

2 komentáře:

  1. Toto mohu plně podepsat. Mám podobné zážitky z výletu na motorce. Stojí za to se tam na chvíli zastavit a zamyslet se. Je to prý dokonce evropská rarita.
    Jarda

    OdpovědětVymazat